Lazy Day en mangroves

31 januari 2020 - Serrekunda, Gambia

We worden, na een lekker ontbijtje, weer om 9 uur door de gids opgehaald. Ditmaal is Sharif onze gids. We rijden eerst via een lokale markt om aas voor het vissen te halen; grote garnalen. Dan rijden we via de enige vierbaansweg in Gambia naar ons opstappunt. We komen onderweg ook nog langs 1 van de slechts 8 verkeerslichten in Gambia.

Bij de boot ontmoeten we de schipper en de kok voor vandaag. We varen al snel uit en drinken samen een kop koffie op het dek in het zonnetje. Het is een heel kleurrijk (zoals alles in Gambia) bootje. Boven op het dek staat een tuinset en tuinbedden om op te zonnen. Beneden zijn banken en een tafel, een keukentje en een toilet. Terwijl wij de mangroves binnen varen genieten wij van de zon en wordt er in de keuken al flink gekookt!

In de mangroves stikt het van de oesters. De Gambiaanse vrouwen plukken de oesters van de takken. Omdat deze erg scherp zijn is dat best een gevaarlijk karwei. We zien tijdens onze boottocht ook daadwerkelijk 2 vrouwen de mangroves checken.

Deze excursie heet Lazy Day, en dat is het ook! Heerlijk varen op de boot en lekker relaxen. We stoppen op verschillende plekken om te vissen en alhoewel dat niet mijn ding is doe ik toch een poging. En ja hoor, ik vang een visje. Het is geen barracuda maar toch...

Ook de anderen vangen visjes, maar helaas is het allemaal klein spul. De grote vissen worden vandaag niet gevangen. Wel krijgen we een heerlijke lunch voorgeschoteld!

Tegen 16.45 uur zijn we weer terug in de haven. We moeten daar even wachten op het busje dat ons weer oppikt. Het is een busje voor 7 personen maar als het aan komt rijden zien we dat er al 5 personen in zitten. En wij zijn met 6 personen! Ik denk dan: probleem! Maar in Gambia is dat geen probleem, gewoon een beetje proppen!

We komen toch veilig aan bij ons hotel waar we 's avonds aan het zwembad nog wat eten en drinken. Morgen weer een dag! Het wordt morgen 3 graden koeler dan vandaag: 34 graden! 🌞

1. Greetje.leeuwerke:
    31 januari 2020
    Heerlijk om zo de reis mee te maken. En niet zeeziek geweest of schommelde hij niet. ?.😘
  2. Erika Koehoorn:
    Haha! Nee, was een rustige rivier! 😄😘
  3. Anneke:
    1 februari 2020
    Super! Wat een leuke ervaringen maken jullie er.
  4. Jolanda Staal:
    1 februari 2020
    Geen geiten op het dak van het busje?
  5. Erika Koehoorn:
    Nee, jammer genoeg niet!🤣
  6. Marian:
    1 februari 2020
    Mooie verslagen weer! En jullie reageren blijkbaar goed op het eten. Zijn daar nog regels voor? Wat wel en wat niet? Lijkt me heerlijk zo te genieten!
  7. Erika Koehoorn:
    1 februari 2020
    Je moet even in de gaten houden of de sla en groenten ed onder de kraan worden afgewassen of met een fles water. Verder eten we alles eigenlijk.