Een weekje Algarve

8 oktober 2022 - Winschoten, Nederland

We zijn uitgenodigd voor een bruiloft in de Algarve. Er is een programma gepland op vrijdagavond en zaterdagavond. We zouden in principe dus vrijdag heen kunnen vliegen en zondag weer terug. Erg zonde van de tickets! We maken er gebruik van en knopen er een paar dagen aan vast!

Het bruiloftweekend is werkelijk een sprookje! Op vrijdagavond varen we met het hele gezelschap met een bootje vanuit Portimao langs de prachtige kust van de Algarve. Een mooie ruige rotskust met hier en daar mooie dorpjes en strandjes. We varen zelfs twee keer een grot naar binnen waar ook een strandje is.  Na een uur varen stoppen we bij een klein strandje tussen de rotsen waar enkel een paar mannen een bbq aan het voorbereiden zijn, voor ons! We moeten eerst overstappen op een motorbootje die ons aan land brengt. We moeten dus even met onze blote voeten in het ijskoude water! Brrrrrrr..... Het is een prachtig plekje met een schitterend uitzicht! Het eten op de bbq ruikt niet alleen heerlijk maar zo smaakt het ook!  Zittend in een kring, op sup-boarden, met onze voeten in het zand en een prachtig uitzicht, genieten we! Als we allemaal uitgegeten zijn worden we door de motorboot weer naar onze boot gebracht en varen we in het maanlicht terug. Muziekje erbij, drankje erbij....

Zaterdagochtend ontbijten we met ons tweetjes op het terras bij het zwembad waarna we het ressort even gaan verkennen. Het ressort is enorm groot en heeft prachtige uitzichten bij de kust. We komen collega Natanya tegen en besluiten samen naar het dorp Alvor te lopen. In Alvor genieten we eerst van een vers mangosapje en een typisch Portugese pasteis de nata. Daarna lopen we het gezellige vissersdorpje in en struinen we langs de winkeltjes en restaurantjes.  Met een klein treintje rijden we terug naar ons ressort. We moeten ons opmaken voor de trouwceremonie! We worden om 16.45 uur verwacht op een prachtige plek op het ressort met een schitterend uitzicht.  Er staan stoelen met witte linten klaar en een hele mooie bloemenboog. Zo ontzettend romantisch! Nadat de mooie ceremonie is geweest proosten we onder een mooie boom, met de ondergaande zon, op het bruidspaar.

Het diner is bij het nabijgelegen zwembad onder een rieten afdak. Wederom allemaal romantisch wit aangekleed.  Het eten, in buffetvorm, is heerlijk! We zitten aan ronde tafels en hebben het gezellig met elkaar.
Na het diner lopen we naar een barretje wat in de rotsen bij een klein strandje verwerkt is. Je kunt er alleen met een lift in de rotsen komen. Geweldige locatie voor een feest! En gefeest wordt er!! Tot in de vroege uurtjes!

Ondanks dat we laat ons nestje in zijn gekropen, zijn we er redelijk vroeg weer uit. We ontbijten, nemen afscheid van mensen die vandaag vertrekken, en gaan met de auto op pad. We rijden binnendoor naar Ponta da Piedade, ruige kalkstenen rotsformaties met steile hellingen en bijzondere vormen. Je kunt via een lange trap helemaal naar beneden lopen maar dat doen wij niet... Even verderop drinken en eten we wat en dan rijden we weer richting ons ressort in Alvor. We zijn te moe om verder te touren. Na een paar uurtjes rust gaan we met collega Peter en zijn vriendin eten in Alvor. Een gezellige avond!

Maandag checken we na het ontbijt uit en rijden we eerst naar Albufeira.  Herinneringen ophalen! Hier heb ik 29 jaar geleden een half jaar gewerkt en gewoond. Er is veel veranderd in die 29 jaar maar ook veel niet! Zo ziet onze stamkroeg er nog hetzelfde uit en heeft hij zelfs nog dezelfde naam! Heerlijk om hier weer rond te lopen. Een paar jaar geleden ben ik hier ook teruggeweest, maar dat was in januari. Toen was alles bijna uitgestorven en was er heel veel dicht. Nu leeft alles, net als 29 jaar geleden! Ontzettend leuk!

We rijden aan het eind van de middag door naar Tavira, waar we inchecken en onze kamer, op een sinasappelboomgaard, betrekken. Vervolgens gaan we nog even aan het zwembad, met uitzicht over de boomgaard, liggen.

In de avond rijden we naar Tavira om te eten. We slenteren eerst door het stadje en eten dan bij een restaurantje op het terras  aan het water. De steak is well done ipv medium, zoals besteld. We krijgen korting en een gratis drankje...

Dinsdag gaan we, na het heerlijke en uitgebreide ontbijt, weer touren. We gaan naar Alte, het meest typische Portugese dorp in het binnenland. De route er naar toe is ook erg mooi. We zien kleine dorpjes met witte huisjes, veel sinasappelbomen, olijvenbomen en het is behoorlijk warm! In Alte kopen we eerst wat te drinken bij het plaatselijke barretje. Het is echt muisstil in het dorpje tot er een paar auto's vol met luidruchtige Engelsen aankomen. De Engelsen stappen uit, gaan plassen, kopen wat te drinken en gaan met veel lawaai weer verder...het dorpje is niet bekeken..... Wij doen dat wel! We slenteren door de smalle, soms best steile, straatjes en bezoeken de kerk. Daarna pakken we de auto om naar de Fonte Grande te rijden. Een oude wasplaats wat tegenwoordig dienst doet als picknickplaats en zwembad. Een ontzettend mooi authentiek plekje. We kijken ook nog even naar de waterval maar die is helaas uitgedroogd dus rijden we langzaamaan weer terug naar huis. In de avond kijken we eerst even in Cabanas en gaan dan naar het dorpsfeest in Tavira. We verwachten een kermis met een paar eettentjes. Als we aan komen rijden zien we al enorme tenten, grote hekken, veel auto's, veel mensen en veel security.  Wat een happening! Er is kermis, een markt en heel veel eettentjes! We zien een paar bbq's en zelfs meerdere varkens aan het spit! Wat een gezelligheid! Bij 1 van de tentjes bestellen we wat te eten en te drinken, wat ons heerlijk smaakt! We hebben weer een mooie dag gehad!

Woensdag hebben we een stranddagje! We huren 2 bedjes aan het strand van Albufeira. Het is ongeveer 27 graden en we genieten volop van de zon en zelfs van de, wel wat koude, zee. In de avond eten we in Tavira. Er is voor ons een tafel gereserveerd bij een restaurant waar we eerder, bij het voorbij lopen, mooie stukken vlees op de borden zagen liggen. Bij aankomst staat onze naam niet op de reserveringslijst en alles zit vol. Waarschijnlijk heeft onze gastheer van de Quinta per ongeluk een tafel gereserveerd bij een gelijknamig restaurant in Faro. Op de een of andere manier wordt er alsnog wat geregeld en kunnen we plaatsnemen aan een tafel die voor McClean was gereserveerd. Waar die dan gaan eten....

Donderdag, ons laatste dagje. We rijden vandaag naar Faro om in ieder geval het oude gedeelte van de stad te bekijken. Het oude gedeelte is niet zo heel groot maar wel mooi om doorheen te slenteren. We lopen vervolgens het nieuwe gedeelte nog even in. Ook dit is mooi! Overal mooie pandjes waarvan sommige bedekt met verschillende, typisch Portugese, tegeltjes. Ook de kleine steentjes op de grond zijn erg mooi om te zien. Na het struinen door het centrum stappen we in de auto om nog even aan het stand te gaan liggen.

In de avond rijden we weer naar Tavira om te gaan eten. We willen de vakantie afsluiten met kip piri piri. De beide restaurantjes die ons zijn aanbevolen zitten helemaal vol dus moeten we even zoeken.  We komen uiteindelijk uit bij een Indisch restaurant waar we een Indisch voorafje krijgen, een Indisch biertje en kip piri piri met een Indische twist! Hoe het ook zei: het was allemaal lekker!

Na het eten kopen we nog een lekker ijsje die we op het pleintje opeten om daarna weer naar ons verblijf te gaan.  De koffer moet nog worden gepakt, vannacht om 3.00 uur gaat het wekkertje en gaan we weer naar huis.

Het was een heerlijke vakantie met een droombruiloft en waarin oude herinneringen zijn opgehaald en weer nieuwe zijn gemaakt!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl