Curaçao 2022 - de eerste week

17 mei 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Twee weekjes naar een plek waar het mooi weer is! Niet te veel gedoe, lekker bijkomen en doen waar we zin in hebben. Curaçao!

We slapen de avond voor vertrek bij Van der Valk Schiphol zodat we de volgende dag fris aan de vliegreis beginnen.  De planning is 10,5 uur vliegen maar als iedereen mooi op tijd in het vliegtuig zit vertelt de captain dat we nog geen brandstof hebben....dat is lastig natuurlijk! Uiteindelijk moeten we daar nog een poosje op wachten en beginnen we met een vertraging van 1,5 uur.

De reis gaat verder voorspoedig en valt ons, achteraf,  toch wel mee. Rond 18.30 uur plaatselijke tijd komen we aan in Boutique hotel 't Klooster in Willemstad.  Wat een paradijsje! Een voormalig klooster met een prachtige binnentuin met terras waar de kamers op uit komen. En een klein zwembad om lekker af te koelen. Onze kamer is klein maar fijn en, heel belangrijk het, een goede airco! Hier houden we het wel vol de komende 2 weken!

We doen eerst 2 daagjes rustig aan.  Bijkomen van het tijdsverschil van 6 uur en wennen aan de temperatuur hier. Overdag is het rond de 30 graden en 's nachts 26 graden.  Er staat constant een behoorlijke wind en het is,  gelukkig,  redelijk bewolkt. De zon komt af en toe wel door!

We maken een paar keer een wandeling om de omgeving en Willemstad wat te verkennen. We zien natuurijk de plekjes die je overal op het internet tegenkomt: de havenkade, de pontjesbrug, de mooie gekleurde huisjes,  de warenmarkt, de prachtige muurschilderingen...maar er is ook heel veel  leegstand en gebouwen die rijp zijn voor de sloop, veel rotzooi langs de weg...  Het is een vreemde mengelmoes.

De derde dag halen we de huurauto op! Vanaf dan zijn we wat mobieler en kunnen we het eiland verkennen. We gaan op zoek naar de mooie plekjes!  Eerst richting de Westpunt, naar Playa Lagun en Kleine Knip. Beide zijn kleine, minder toeristische strandjes, waar we willen gaan snorkelen.  Bij Playa Lagun nemen we de trap op het strand naar boven om daar te gaan lunchen. We hebben een prachtig uitzicht op de baai maar zien eigenlijk geen vissen. Wel lopen er een aantal kippen rond en 2 grote leguanen. Wat een bijzondere beesten! Ook vliegen er hele mooie zwart/gele vogels, totaal niet bang! Prachtig!

Na de lunch gaan we snorkelen.  We hebben er niet veel vertrouwen in dat we iets zullen zien, maar we gaan toch! En gelukkig maar! We zien meteen heel veel vissen! Veel verschillende ook en hele mooie kleuren! Vooral verschillende tinten blauw en allerlei patronen in het geel.  Werkelijk schitterend! Alsof we in een aquarium zwemmen! We zijn helemaal enthousiast! En wat jammer dat we geen foto's kunnen maken van de vissen!

Na Playa Lagun gaan we ook snorkelen bij  Kleine Knip. Weer zien we de mooiste vissen in de mooiste kleuren! Schitterend!

De volgende dag, zondag is het inmiddels, gaan we naar Mambo Beach. Of eigenlijk het strandje daarnaast,  Lions Dive Beach. Een mooi wit strand met strandbedjes maar niet te druk en massaal. We snorkelen wat, relaxen wat, lopen naar de Mambo boulevard om zwemvliezen voor Albert te kopen, gaan weer wat snorkelen maar dan mét zwemvliezen en eten een hamburger bij Hemingway. Al met al een heerlijk dagje!

Maandag aan het einde van de ochtend rijden we naar de Westpunt om bij Playa Grandi te gaan snorkelen. Je zou hier schildpadden moeten kunnen spotten. De vissermannen voeren de schildpadden namelijk regelmatig zodat ze in de buurt blijven. Als we aankomen staat er een visserman de vers gevangen vis schoon te maken. We maken meteen wat foto's van de prachtig gekleurde vissen! Hebben we ze toch nog op beeld!

Niet alleen de schildpadden blijven in de buurt maar we zien ook een aantal pelikanen! Mooie vogels!

Daar waar de schildpadden waarschijnlijk zwemmen is het erg druk met snorkelaars. We besluiten aan de andere kant van de baai te gaan snorkelen. Daar zwemmen we bijna alleen en zien weer ontzettend mooie vissen. Na een poosje zwemmen we weer richting het strand en ineens zie ik rechts van mij een schilpad zwemmen! Wauw!!  Onder mij ligt er nog één op de bodem, en een klein stukje verderop zwemt er een hele grote! Wat machtig om ze zo te zien!

Muurschilderingen in WillemstadDe Havenkade in WillemstadGekleurde pandjes in WillemstadDe Nieuwestraat in WillemstadOntbijtje aan het zwembadMambo beachPlaya LagunLion dive beachLion dive beachPrachtig vogeltje bij Playa LagunLeguaan bij Playa LagunDe pontjesbrug bij nachtEen mango smoothie op Mambo BeachVissersbootjes bij Playa GrandiHotel 't Klooster bij nachtEen van de mooie vissen gevangen bij Playa GrandiEen van de mooie vissen gevangen bij Playa GrandiEen van de mooie vissen gevangen bij Playa Grandi

• Pelikaan bij Playa Grandi
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jolanda Staal:
    17 mei 2022
    Wat een prachtig avontuur weer en wat een mooie foto's. Leuk om van de gebaande paden te gaan en de minder toeristische plekjes te zien. Heel veel plezier nog!
  2. Robert van Haarst:
    17 mei 2022
    Goh wat een leuke trip maken jullie. Veel namen en foto’s komen mij bekend voor. Veel plezier gewenst op dat mooie (onderwater) eiland.
    😘
  3. Annemieke:
    17 mei 2022
    Wat leuk om weer even mee te lezen...
    Heel veel plezier op Curaçao.. Geniet er lekker van samen 😘
  4. Marian:
    17 mei 2022
    Er komen nu bij mij ook prachtige herinneringen naar boven. Je moet daar lekker van de gebaande paden af gaan. Kom je prachtige dingen tegen. En zou ook even bij Suikertuintje kijken. Grote bakken ijs halen. En suikerdiefjes spotten. Zelf ook snel maar eens boeken. Verheug me nu al op de volgende verhalen en foto's
  5. Michell de Mooij:
    17 mei 2022
    Heerlijk dat jullie even weg zijn. Geniet ervan saampjes. Leuk jullie avonturen weer te volgen.
    Have fun.
  6. Stieneke:
    17 mei 2022
    Ik lees weer mee! En geniet van alle bekende namen, ervaringen en wow momentjes!

Stieneke
  7. Greetje.leeuwerke:
    17 mei 2022
    Wat weer geweldig genieten, wat weer fijn dat mee te beleven
  8. Jolanda:
    25 mei 2022
    Super leuk.....curaçao is echt genieten 🌞🍹