Hartje Puglia

26 mei 2023 - Ceglie Messapica, Italië

Vrijdag 19 mei 2023
Hartje Puglia

Na lekker geslapen te hebben in het hotel op Airport Eindhoven, halen we eerst een ontbijtje en lopen we vervolgens door de security.
Binnen 2,5 uur vliegen vanaf Eindhoven staan we in Brindisi, Italië.
We halen onze auto op en gaan op weg naar onze eerste accomodatie: Hartje Puglia.
Onderweg zien we ontzettend veel olijfbomen, ook hier en daar behoorlijke gaten in de weg....we zijn tenslotte in Italië...
Als we bij Hartje Puglia aankomen worden we warm ontvangen door de Nederlandse gastvrouw Yolanda. We kletsen wat, ze laat ons een stukje van het terrein zien en schenkt ons dan een lekker koud drankje in. Samen met Yolanda en haar man Roel proosten we op onze vakantie.
Op het ruime terrein staan 3 verschillende trulli, voor deze streek typische witte huisjes. Ze zijn werkelijk ontzettend mooi en het plekje is idyllisch. Olijfbomen,  een  hangmat, een klein dompelbad....
We installeren ons en rijden dan naar het dorpje Ceglie Messapica om wat boodschapjes te halen.  We lopen het oude centrum nog even in, drinken wat op het plein en gaan dan terug naar onze trullo. We slingeren de bbq bij ons huisje aan en kruipen 's avonds lekker op tijd ons bedje in.

Onze trullo bij Hartje PugliaHartje Puglia

Zaterdag 20 mei 2023
Alberobello
We hebben heerlijk geslapen in onze trullo. Na het douchen lopen we naar de overkapping waar Yolanda en Roel ons ontbijt klaar hebben gezet met een lekker kopje koffie erbij om de dag goed te beginnen. Na het ontbijt rijden we door de Valle D'Itria naar Alberobello. Eerst zien we hier en daar een trullo maar even later staat het landschap er vol mee. Overal zien we de kleine ronde huisjes met kegelvormige daken.
Het oude gedeelte van Alberobello is een waar trulli dorp. Hele winkelstraatjes van de bijzondere huisjes maar ook elk zijstraatje...prachtig!  We slenteren langs alle huisjes en winkeltjes, maken veel foto's en kopen uiteraard een trullo souvenir.  Na de lunch in het dorpje rijden we via een andere route weer terug naar onze eigen trullo. Onderweg zien we nog meer trulli maar ook weer heel veel olijfbomen met velden vol kleine witte en gele bloemetjes en heel veel klaprozen. Erg mooi!

Alberobello

Na een paar uurtjes op de ligbedden bij onze trullo rijden we naar Ostuni, het witte dorpje. We parkeren onze auto op de parkeerplaats en zien dat we nog behoorlijk bergopwaarts moeten lopen. Dat is voor Albert niet te doen. Gelukkig zien we een tuktuk autootje die ons, uiteraard tegen een flinke vergoeding,  naar boven brengt. De man denkt blijkbaar  dat hij Max Verstappen is want hij sjeest werkelijk door de smalle, drukke straatjes. We slenteren door het dorpje, lopen de smalle steegjes door en eten dan op het plein een pizza. Albert wil graag een Radler bij het eten maar de ober kent dat niet. We leggen uit dat het bier met citroensmaak is waarna hij een tapbiertje én een flesje citroendrank krijgt.....tsja....

In de tuktuk.Een blauwe deur in het "witte dorpje" Ostuni.

Zondag 21 mei 2023
Vespatour
"When in Italy drive a Vespa".
Eigenlijk stond de Vespatour gisteren al op de planning, maar vanwege de weersvoorspellingen hebben we die naar vandaag gezet. Achteraf viel het weer gisteren erg mee en was het een lekkere dag. Maar goed....we gaan vandaag met de Vespa op pad met gids Mika. We hopen op een dag met veel zon, een lekkere temperatuur en een briesje voor het afkoelen. Helaas hebben we dat geluk niet....wél hebben we het geluk dat we tijdens de 2 buien toevallig binnen zitten!  De tour is hartstikke leuk! We rijden eerst  naar Cisternino waar we, omdat er erg donkere wolken aankomen, gelijk koffie gaan drinken met een Italiaans gebakje: caffé & dolcis. Als het weer droog is bewonderen we het uitzicht over de vallei "Valle D'Itria' en lopen we door het dorpje.  Er zijn tijdens de coronaperiode door het hele dorp schommels opgehangen met teksten en # zodat er foto's op social media zouden worden geplaatst en de toeristen weer terug zouden komen. Leuk om te zien!

We stappen weer op onze scooter en rijden door naar Locorotondo. Om deze omgeving op een Vespa te verkennen is echt ontzettend leuk! Zelfs met wat minder goed weer!  In Locorotondo gaan we eerst naar binnen bij een kerk. De deuren staan open, maar er is een dienst gaande. Er wordt gezongen en geklapt. We blijven even staan kijken en gaan dan samen met Mika naar een restaurantje voor de lunch. Mika regelt antipasti voor ons.  De hele tafel wordt volgezet met verschillende kleine, voornamelijk locale,  gerechtjes.  Na de eerste ronde volgt nog een tweede!  Er is onder andere burrata (kaas van mozzarella en room), plakjes vlees, worstjes, lasagne van aubergine, vis en varkensmaag. Dat laatste was niet echt een succes.... Terwijl wij van alles proeven komt de regen met bakken naar beneden vallen maar na de koffie en het toetje is het weer droog! We lopen eerst nog door het dorpje en nemen dan een andere route terug naar Hartje Puglia. Ondanks het weer hebben we vandaag genoten!
Morgen gaan we naar onze volgende accommodatie, wat verder naar het zuiden!

Caffé en dolcisEen van de vele schommels in Locorotondo.LocorotondoOp de Vespa!Ons laatste ontbijtje in Hartje Puglia

1. Rian:
    26 mei 2023
    Weer leuk om te lezen. Veel plezier nog!!
  2. Annemieke:
    26 mei 2023
    Wat weer gezellig om te lezen....heel veel plezier samen en geniet van het mooie Italië
  3. Marian:
    26 mei 2023
    Jullie maken er weer een mooie reis van! Zo leuk om te volgen💕
  4. Anja:
    26 mei 2023
    Leuk allemaal hoor. Heel veel plezier nog!
  5. Greetje.leeuwerke:
    Heerlijk om te lezen.