Natuur, cultuur en de grens over

4 oktober 2017 - Downings, Ierland

We gaan weer verder met onze reis. Na een typisch Iers ontbijt nemen we afscheid van onze lieve gastvrouw Ernestine. De koffers gaan weer achter in de auto en daarna gaan we op weg. We gaan het laatste stuk van de Causeway Coastal route rijden vandaag. Eerst stappen we uit bij de Mussenden Temple. Deze tempel staat op het randje van een klif met weer een heel mooi uitzicht en is gebruikt als filmlocatie voor The Games of Thrones. We lopen hier een poosje rond en bekijken ook de ruïne die hier staat.

Daarna rijden we langs de kust richting Derry. Als we bij deze stad aankomen parkeren we de auto en gaan we de stad verkennen. Eerst maar eens een pub opzoeken voor een lekker kopje koffie.

Uiteraard vinden we een leuke kroeg en bestellen we wat te drinken en te eten. We vragen aan de serveerster wat we absoluut moeten zien nu we in Derry zijn. Ze raadt ons aan om naar het Free Derry museum te gaan, over The Troubles en vooral Bloody Sunday. We volgen haar raad op. Onderweg naar het museum komen we 'murals' tegen, muurschilderingen met een politieke betekenis. Het museum is niet groot maar wel erg indrukwekkend. We zijn blij dat de serveerster ons hier heeft heengestuurd.

Als we eenmaal weer onderweg zijn passeren we al gauw de grens van Noord-Ierland naar Ierland. We hadden gehoopt dat bij het passeren van de grens het weer zou veranderen maar helaas....ook in Ierland is het regenachtig vandaag. We rijden op smalle wegen en bij de kust langs richting onze volgende overnachtingsplaats. We hebben een hotel geboekt in Downings. Het hotel is goed maar in het dorp is het erg rustig. Gelukkig heeft het hotel een leuke kroeg. We drinken eerst wat (ik kies een Irish coffee) en spelen een potje poolbiljart. Albert is geoefend en wint het potje natuurlijk maar ik pot ook een paar mooie ballen 😄.

1. Greetje.leeuwerke:
    4 oktober 2017
    Weer leuk hoor . Fijn om zo op de hoogte te blijven. 😙😙
  2. Jolanda Staal:
    5 oktober 2017
    Hé, wat grappig. Ik herken dat tempeltje! Wat een leuke reis maken jullie. Wel jammer van het weer, maar dat maakt het land er niet minder mooi op.
  3. Stieneke:
    5 oktober 2017
    Jullie kunnen in ieder geval éeenén gids met leuke kroegjes samen stellen straks 😋😋
  4. Harma ten Have:
    5 oktober 2017
    Leuk om te lezen, veel plezier!
  5. Rennet:
    5 oktober 2017
    Super om te lezen lekker nog genieten dikke knuffel xxx