San Jose-Tortuguero

16 januari 2024 - Colorado, Costa Rica

Zondag 14 januari
Costa Rica!!!

Een lang gekoesterde wens gaat eindelijk in vervulling! Na een overnachting met obstakels in Aalsmeer (kapotte lattenbodem, verhuizing naar een andere kamer laat op de avond) en een lange, goede vlucht zijn we in Costa Rica! We overnachten de eerste nacht in San José waarna morgen, op tijd, de rondreis begint!

Maandag 15 januari
We worden vandaag om 6.30 uur opgepikt voor de reis naar Tortuguero. We hebben redelijk geslapen, maar waren heel vroeg wakker door het tijdsverschil. Als we onze eerste slok koffie nemen staat onze reisgids er al! We stappen in de bus, pikken nog wat andere mensen op en gaan op pad. We hebben 2 hele enthousiaste reisleiders, die onderweg van alles vertellen. Ze vertellen oa dat Costa Rica meer dan 200 vulkanen heeft!!

Rond 8 uur komen we in Guapiles aan waar ons een ontbijt staat te wachten. Het is een Costa Ricaans ontbijt in buffetvorm. We scheppen wat op en gaan bij een groepje aan tafel zitten. Het is een simpel maar lekker ontbijt. Na het eten lopen we nog even wat rond en zien we een groepje mensen bij een boom naar boven kijken. Er zit een luiaard!! Wat tof!

We stappen weer in de bus, we moeten nog zo'n 2 uur rijden naar het "haventje" waar ons bootje vandaan vertrekt. Onderweg zien we echt alleen maar groene natuur!  Het is bizar hoe groen het hier is! We stoppen bij een bananenplantage om te zien hoe de trossen bananen door mannen naar een hal worden gebracht en daar gescheiden worden: de goede bananen voor transport naar het buitenland en de minder goede blijven in Costa Rica.

Rond 11.00 uur arriveren we bij het haventje. Onze bagage wordt overgeheveld op een bootje en we mogen nog even gauw naar het toilet en/of wat te drinken kopen. Dan vertrekken we. Het is nog ongeveer 1,5 uur met het bootje door de wetlands. Wat een prachtige omgeving! We zitten nog maar net in het bootje of Albert spot een krokodil in het water! Gaaf!! We zien ook verschillende vogels onderweg.

Als we aankomen bij onze accomodatie voor de komende 2 nachten valt onze mond bijna open. We zitten midden in het woud in een houten huisje. Links en rechts zitten grote ramen zonder glas maar met gaas. We kijken zo het woud in! Wat een plaatje!

Veel tijd om er van te genieten hebben we niet want we worden voor de lunch verwacht in het restaurant. We worden aan tafel gezet bij een stel uit Londen. Het is eten is goed en het gezelschap gezellig. Wel zijn we blij dat dit groepsgebeuren  alleen de eerste 3 dagen is, daarna gaan we lekker met ons tweetjes op pad.

Na het eten kunnen we nog even op onze veranda zitten en daarna moeten we ons om 14.45 uur weer melden bij het meetingpoint voor onze eerste excursie. We gaan met een gids een korte wandeling door het woud maken. We varen een klein stukje met het bootje en leggen dan aan.  De wandeling is niet heel ver maar we stoppen erg vaak om allerlei dieren te zien. We zien apen, grote leguanen, grote spinnen, salamanders, verschillende vogels en onze gids vertelt ons heel veel over het woud.
Na zo'n 1,5 uur worden we weer naar ons resort gebracht waar we het zwembad induiken. Zwemmen in de rivier mag niet ivm de krokodillen.....logisch...

Costa Ricaans ontbijtHal bij de bananenplantageCaño Blanco, het haventjeAapjeEvergreen Lodge

1. Jolanda Staal:
    16 januari 2024
    Wat een mooie reis. Nog maar net begonnen en nu al zoveel gezien. Lang geleden dat ik in Costa Rica was, maar nu ik verhaal lees beleef ik het weer helemaal opnieuw. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal!
  2. Wilma:
    16 januari 2024
    Wauw wat mooi! Fijne vakantie !
  3. Gerben:
    Prachtig!!
  4. Robert:
    16 januari 2024
    Super om dit samen te doen. Gelukkig na 3 dagen lekker samen en op eigen tempo.
    Veel plezier
  5. Anneke:
    16 januari 2024
    Prachtig zo te zien. Lekker genieten buurtjes.
  6. Annemieke:
    16 januari 2024
    Wat super tof om mee te lezen met dit reisverhaal....deze reis staat ook heel hoog op ons wensen lijstje...dus kunnen we nu alvast mee genieten. Een hele mooie reis gewenst samen.
  7. Marian:
    16 januari 2024
    Deze staat ook op onze bucketlist! Dus nu lekker genieten van jullie reisverhaal. En dan later wel wat advies bij jullie vragen! Genieten en lieve groetjes!
  8. Greetje.leeuwerke:
    Wat een belevenis. Geweldig. 😘
  9. Pa:
    16 januari 2024
    Man man wat gaaf en zo gegund. Geniet!
  10. Lisa:
    16 januari 2024
    Wat prachtig en wat schrijf je mooi. Ik verheug me op je volgende blog!