Tortuguero

17 januari 2024 - Colorado, Costa Rica

Dinsdag 16 januari

We hebben de nacht geslapen met allemaal jungle geluiden om ons heen.  Omdat er geen glas in de ramen van ons huisje zit maar gaas, hoor je alle dierengeluiden alsof de dieren in je kamer staan. Geweldig! We zijn gisteren op tijd naar bed gegaan want we worden vandaag om 5.30 uur (!) bij de ingang verwacht. We staan vanochtend op met regen. Heel normaal hier, we zijn tenslotte in de wetlands. De poncho's gaan mee dus!

Bij ons meetingpoint krijgen we eerst een kop koffie met wat crackers. Als we onze koffie op hebben stappen we in een bootje voor een tour door de  'canals'  van Tortuguero, de Amazone van Costa Rica. Dit keer een bootje zonder dak zodat we het wildlife beter kunnen zien. Dat houdt ook in dat we nat worden....poncho's aan dus! We varen in het schemer door het National Park Tortuguero. Het is er stil...nou ja stil....je hoort heel veel vogels en af toe een aap. We horen niet alleen veel vogels maar zien er ook veel!  Onder andere papegaaien. Ook zien we weer een aantal grote leguanen in de bomen en de "Jezus Christ lizard". Deze laatste kan over water lopen, vandaar de naam.  We zijn al een tijdje onderweg als we ook nog kaaimannen zien! We komen zo ontzettend dichtbij, op nog geen meter afstand ligt er 1 in het water. Geweldig!

De poncho's zijn aan, uit, aan, uit geweest maar de laatste 10 minuten van de tour begint het echt heel hard te regenen. Als we rond 8.00 uur terug zijn trekken we ons eerst even om en gaan dan ontbijten.  De rest van de ochtend is er niets gepland en doen we lekker rustig aan.

Albert gaat nog even weer op bed en ik ga lekker zitten kijken en wat lezen op de veranda. Vanuit mijn ooghoek zie ik iets bewegen. Er loopt een agoeti te zoeken naar eten. Even later zie ik een aapje van de ene boom naar de andere springen...allemaal vanuit mijn schommelstoel op onze veranda.❤️

Na de lunch, waar we (althans ik😉) weer verschillende Costa Ricaanse specialiteiten proberen, genieten we bij het haventje nog even van het mooie uitzicht.

Om 14.30 uur gaan we met een bootje naar het Sea Turte Conservancy. Onze immer enthousiaste gids Jorge vertelt ons weer veel over de schildpad (tortuga), het dier waarvoor dit Nationale Park Tortuguero is opgezet. We lopen via het strand, waar de schildpadden elk jaar hun eieren leggen, naar het dorpje. Het totale strand bedraagt 35 km! 35 kilometer waar elk jaar schildpadden hun eieren leggen! Bizar! Jammer dat we dat niet kunnen meemaken, we zijn niet in het juiste seizoen. Onderweg wijst Jorge ons een plantje aan. Als we op de blaadjes tikken doet het plantje, ter bescherming, alsof het dood is. Bijzonder!

We krijgen een uur de tijd om zelf het dorpje te verkennen. Het is een kleurrijk, rommelig dorpje. Niet heel bijzonder. Bij "thuiskomst" nemen we nog weer een duik in het zwembad om af te koelen.  Morgen een lange reisdag!

KaaimanKaaimanVaren in de canalsAgoetiTortuguero beachTortuguero village

1. Greetje.leeuwerke:
    17 januari 2024
    Heerlijk om te lezen. Wat een geweldige foto's. Mooi om mee te maken. 😘
  2. Claudia:
    17 januari 2024
    Wat een ervaringen. Geniet!
  3. Michell de Mooij:
    18 januari 2024
    Genieten!!
    Heb geweldige dagen samen.

Liefs vanuit Australië
  4. Anneke: